Tips voor de fundering van een webshop

Tips voor de fundering van een webshop
MijnWebshopPartner

Tips voor de fundering van een webshop

Een webshop kan een uitstekende manier zijn om jouw diensten of producten online aan te bieden. In dit artikel leggen we een aantal tips uit die jij kunt gebruiken om een webshop op te zetten en veel voorkomende fouten te voorkomen. Laten we beginnen!

Webshops zijn al een lange tijd de manier om jouw producten op de kaart te zetten, met een webshop kan je jouw producten aanbieden in Nederland, in België of over de gehele wereld. Met een webshop kan je ervoor zorgen dat de producten gevonden worden in de organische zoekresultaten en dat hiervoor geadverteerd kan worden.

Advertenties maken voor je webshop

Advertenties op zowel Sociale Media, display netwerken en het zoeknetwerk zijn onmisbaar voor vele webshops en bedrijven. Advertenties op zoektermen en interesses kunnen ervoor zorgen dat je gerichte bezoekers trekt naar je website die overgaan tot een aankoop. De truc hierin is natuurlijk om zo min mogelijk uit te geven en de juiste mensen weten te bereiken. Naast de grote termen waar je op kan adverteren is bijvoorbeeld ook te kijken naar termen met een lager zoekvolume, maar wel een grote koop intentie. Op dergelijke termen wordt vaker minder geadverteerd door andere concurrenten. Vanwege het minder groter bereik, maar zijn wel vaak interessant voor gebruikers. Hierin zal geëxperimenteerd moeten worden en gekeken worden over een aantal maanden wat werkt en wat niet werkt. Dit is dus toe te passen indien je in de beginfase van een webshop zit. Of juist al in een later stadium met wat meer interesse voor andere zoektermen. 

Organisch gevonden worden in de zoekresultaten met je webshop

Het organisch gevonden worden op bepaalde termen of producten is het doel van velen, je betaald hier namelijk niet direct per klik voor, maar dient hier wel tijd en moeite in te investeren. Met elk product wat op jouw website staat dien je ervoor te zorgen dat de URL van het product er vriendelijk uitziet. En dus gewoon te lezen is, bijvoorbeeld domeinnaam.nl/categorie-schaatsen/schaats-merk/schaats in plaats van domeinnaam.nl/cat=12/id-5/product-id-876 

Dit helpt namelijk zoekmachines zoals Google en jouw klanten om gemakkelijk in te zien waar de specifieke pagina over gaat en welk product hier te vinden is. Verder is het ook belangrijk om op elk product of dienstverlening een beschrijving neer te zetten. En hier in ieder geval meer dan 250 woorden neergezet worden. Minder dan dit zorgt namelijk voor een korte content penalty en heeft vrijwel geen kans om te ranken binnen zoekmachines.

Dit leidt ons ook naar het volgende onderdeel, en dat is de juiste teksten te schrijven voor bepaalde producten en diensten.

Passende teksten schrijven om klanten te lokken

Wanneer je diensten of producten aan wilt bieden dan zullen hier ook de nodige teksten voor geschreven dienen te worden. Schrijf de teksten voor lezers en bezoekers, niet alleen maar voor een hogere positie in Google. Houdt dus rekening ermee dat je de tekst informerend maakt en de lezer aanspoort tot actie. Namelijk het kopen van een product op je webshop

De juiste teksten kunnen op een product specifieke pagina neergezet worden, of je kan dit op een algemene landingspagina neerzetten die naar de individuele producten linkt of adverteert binnen je eigen website. Met dergelijke landingspagina’s kun je ervoor zorgen dat klanten het juiste product weten te vinden voor hun wensen. En zijn ook gemakkelijker te adverteren dan individuele product pagina’s de meeste tijd. Op die manier hoef je ook geen 5 verschillende advertenties te maken voor bepaalde producten, maar kan je de product groep zelf adverteren wat ook de mogelijke klant beter kan aanspreken. 

Gebruikmaken van je bestaande klanten met nieuwsbrieven en aanbiedingen via Email

Zeker bij webshops is klanten op de nieuwsbrief krijgen een belangrijk onderdeel van je marketing strategie, hierin kan je nieuwe producten in de schijnwerper zetten. Je laatste nieuws en acties delen en behulpzame tips delen over het gebruik, onderhoud of ondersteuning van je producten of dienstverlening. Met het kopen van een product kan je klanten gelijk vragen of ze hier lid van willen worden. Dit dient wel op de correcte manier te gebeuren en niet via een slinkse weg. Dit kan namelijk altijd een fijne grens zijn tussen gewild email verkeer en wat mensen gelijk als SPAM zien. Neem hiervoor dus even een kijkje bij concurrenten en andere grotere webshop om te kijken hoe zijn dit aanpakken, en pas hier jouw strategie hiervoor aan. Of gebruik juist de missende zaken naar jouw optiek in jouw e-mails om hier de kansen in te pakken. 

Maak nu een razendsnelle start met jouw webshop via MijnWebshopPartner.nl om gelijk aan de start te kunnen met het maken van jouw webshop. Ook kunnen we bij MijnHostingPartner.nl de tools en hosting bieden om jouw bestaande webshop tot nieuwe hoogtes te brengen! Neem vrijblijvend contact met ons op om meer te weten te komen.